Tala Om logo

CARITA

FORSLUND


MUSIKEN & POESIN

OM MIG

Carita Forslund

Jag är en skrivande person som aldrig slutar, men som ofta har svårt att börja. Sådan är den skrivande processen för mig. Den pågår hela tiden, men mitt i kan det ändå uppstå tomrum. De har hittills varit övergående.

     Lyssnandet, läsandet och skrivandet utgör grunden och förutsättningarna för min kreativitet. Jag vet att jag inte är ensam om att bära en längtan efter att skapa, och jag önskar att genom min verksamhet få möjlighet att hjälpa fler hitta fram till sin nyfikenhet och upptäcka sin kreativa kärna. Den är startpunkten för en livslång upptäcktsfärd.


 

KONSTNÄRLIGA

INSPIRATIONSKÄLLOR

 

Vissa poeter kommer alltid finnas med mig: Gunnar Björling, Ann Jäderlund, Louise Glück. Bodil Malmsten. En mängd andra författare också. Jimmy Liao vill jag gärna lyfta fram. Jag är också mycket fascinerad av den japanska kortdiktningskonsten och både läser och praktiserar haiku och haibun. Funderar på att utöka det med tanka.

     Konstnären Louise Bourgeois är en outtömlig inspirationskälla. Fotografer som Henri Cartier-Bresson, Cooper & Gorfer och Liu Bolin aktiverar alltid fantasin och skaparlusten.

     Och så musiken. Alla ljud. Musikinstrumenten. Jag är en lyssnare – även som läsare. Jag älskar text med musik i.

     Det finns fantastiskt mycket musik och många musikskapare som jag inspireras av. Om jag skulle vara tvungen att välja en person så blev det tonsättaren och konstnären John Cage, som inte bara skapat utan också formulerat sig väl om ljud och musik, och även konst och litteratur.

     Notera att jag här har valt att inte gå in på den musik som jag lyssnar allra mest på, då skulle listan inte ta slut. Men låt mig ändå nämna Radiohead, Bob Dylan och Joni Mitchell. Deras betydelse för mig är omätbar. Det finns några till också.


  

 

Carita Forslund

Jag och Louise Bourgeois. I samma rum, utan att någonsin mötas.

 

MUSIKEN, POESIN OCH JAG

 

Musiken är navet. Med musik börjar och slutar världen, livet. Som jag har lyssnat, spelat, skapat och studerat musik. Ägnat ofantligt många timmar och dagar åt musik ända sedan jag var barn. Den är min passion, min tillflykt, min utbildning och mitt största intresse. Jämte skrivandet! När jag skriver är det också musik.


Det är intressant när jag ser tillbaka på min ungdom. Jag kan konstatera att vad jag nuförtiden gör allra helst, och helst allra mest, även om det är svårt med tiden, är ungefär vad jag helst gjorde som tonåring. Skriva dikter och på olika sätt tillägna mig musik: läsa, lyssna, spela. Det är som om inget hade hänt på 30 år. Men det har det.

     För mig kom musiken före allt annat. Jag fick den från mina föräldrar, men jag trodde att den kom inifrån mig själv. Den var viktig under hela min barndom och uppväxt. I tonåren blev litteraturen allt viktigare för mig; jag läste väldigt mycket poesi.

     När jag började på universitetet inledde jag med musikvetenskap. Sedan har jag aldrig riktigt lämnat det ämnet. Återkommit med jämna mellanrum för att fördjupa mig.

     Eftersom jag försökte tänka klokt, det vill säga nyttigt, det är viktigt att kunna försörja sig, så kombinerade jag min musikvetenskapliga utbildning med journalistik. Jag har skrivit många reportage om intressanta musikmänniskor, från dansbandsmusiker till orgelbyggare. Sedan arbetat länge som kommunikatör inom musik och kultur. Frilansat lite som copywriter. Det har varit kul men inte fulländat.

     Vändpunkten kom när jag fick mitt andra barn ganska sent i livet och hade möjlighet att vara föräldraledig länge, så länge att jag fick tid känna efter. Vad gillar jag? Vad vill jag göra? Egentligen? På jobbet hade jag bytt roll och lämnat skrivandet, eller snarare frigjort skrivandet från yttre ramar. Då kom poesin tillbaka.


NÖDVÄNDIGHETEN MED POESIN


Det tog mig ett halvt liv att förstå varför det är viktigt att lyssna. Det är viktigt att lyssna därför att det som hörs är poesi. Och poesi är att vara uppmärksam. Det går i cirkel.


"Dikt är en form för livet," skrev poeten Gunnar Björling, "ett livsintryck som uttryckes". Han formulerade sig ofta kring syftet med diktandet, och hans tankar har betytt mycket för mig i stunder av undran över meningen med skrivandet. Det här är något av det finaste, och det är fullt tillräckligt: "Dikt är inte deklamation och sång och marsch och talkör, den är en inbjudan till livets färd, kanhända ett rop till den som hör." Han slog också fast: "Konst är uttryck för livets art samt innesluter livets kamp."

Den amerikanska poeten Mary Oliver sammanfattade det så här (i en dikt):


Instructions for living a life:

Pay attention.

Be astonished.

Tell about it.

 

 

KOMPRIMERAT

CV

 

Universitetsutbildningar

Filosofie magisterexamen med huvudämnet musikvetenskap, Göteborgs universitet.

Journalistprogrammet (JMG), Göteborgs univeristet.

Kreativt skrivande på magisternivå, Linnéuniversitetet.

 

Andra bra kurser

Praktiskt processledarskap (Plunge)

Professionell reklamskribent (Batteri Kommunikation)

 

Yrken i urval

Journalist

Kommunikatör

Copywriter

Redaktör

Konsulent för arrangörsutveckling


  

AKTUELLT

 

December

En fjäril lyfter från sin skugga – antologi med svensk haiku. 

November

15/11 Bokrelease x 2 – Göteborgs litteraturhus

Failed Haiku #47.

September

Hedgerow #128.

Aurora, nr 3-4 2019.

Augusti 2019

Kyrkomusikernas tidning, nr 7–8, 2019

31 maj – 2 juni 2019

Internationell haikukonferens,

St Albans, Storbritannien

Maj 2019

Blåeld, nr 8, 2019

Copyright © Carita Forslund | Tala Om 2018

All Rights Reserved